Auschwitz door de ogen van de nazi’s

4 oktober , 2007 at 21:59 2 reacties

Op het blog van Martien Tempelman kwam ik dit bericht tegen. Hij linkt daarin naar een recent ontdekt fotoalbum van Obersturmführer Karl Höcker in Auschwitz. Een Amerikaanse inlichtingenofficier heeft ze onlangs anoniem geschonken aan het Holocaust Museum in Washington. De foto’s laten het leven zien van nazi’s in concentratiekamp Auschwitz. Een dagelijks leven, waarin het lijkt of de gruwelen die zich daar afspeelden, niet voorkwamen in de gedachten van de daar verblijvende Duitsers.
Höcker maakte de foto’s als hij vrij was. Op de foto’s zijn ook kampcommandant Rudolf Höss, Richard Baer en kamparts Joseph Mengele te zien. De moordfabriek of iets anders waaruit kon blijken dat duizenden mensen de dood werden ingejaagd, valt niet uit de foto’s op te maken. Veel zijn gemaakt bij de Sola-hut, een verderop gelegen ‘vakantieverblijf’.
Hoe het met Höcker is afgelopen, leest u in dit NRC-artikel, waarbij de een na laatste zin nog wel het meest schokkend is. De complete fotoserie is hier te bekijken. Hieronder een aantal foto’s die ik bijzonder vond, wetende dat ze gemaakt zijn in (de nabijheid van) concentratiekamp Auschwitz.

hocker_zon.png
Höcker zont samen met SS-vrouwen op het balkon van de Sola-hut.

regen.png
Höcker (midden) en SS-vrouwen worden ‘overvallen’ door de regen en zetten het op een lopen.

kerst.png
Kerst werd niet vergeten. Höcker steekt de kaarsen aan.

Entry filed under: Mijn Tijd. Tags: , , , , , , , , .

En de keuze is gevallen op… Wallace en Gromit krijgen nieuwe film

2 reacties Add your own

  • 1. roos  |  9 oktober , 2007 om 9:04

    nee he…ik was mijn email vergeten in te vullen en nu is al mijn tekst weg!! En ik had behoorlijk wat geschreven..zucht..

    Beantwoorden
  • 2. Rolf  |  9 oktober , 2007 om 10:06

    Dat is vervelend roos. Jammer ook, want ik was wel benieuwd naar je reactie.
    Wat ik vaak doe om dit te voorkomen is even alles wat ik heb getypt te selecteren (met de muis of door CTRL-A) en dan te kopiëren (rechtermuisknop of CTRL-C). Mocht het dan mis gaan, dan valt het zo weer te plakken (rechtermuisknop of CTRL-V).

    Misschien heb je er wat aan!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Categorieën

Feeds

TellerT


